Dansk sportsteknologi i vækst, men der skal mere fart på eksporten
Den danske sportsteknologibranche omsatte for 1,8 milliarder kroner i 2021. Øget fokus på branchen kan flerdoble omsætningen på få år. Men det kræver en styrket indsats.
Mikrochips i fodbolde forbedrer spillerne. Radarteknologi revolutionerer golftræningen. Digitale platforme forbinder fans, klubber og sponsorer. Og undervandskameraer optimerer svømmetræningen. Sådan lyder et par eksempler på produkter og løsninger som den danske sportstech-branche i de seneste år har skabt sammen med DIF Innovation Lab.
”Dansk sportsteknologi har et højt internationalt niveau. Samspillet mellem udøvere, idrætsforeninger, ny teknologi og dygtige erhvervsfolk har banet vejen for nogle enormt gode idéer, som hurtigt er kommet ud af starthullerne. Samspillet skal fortsat styrkes, men derudover skal sigtekornet i endnu højere grad rettes mod det globale marked, hvor de danske produkter kan inspirere til en sundere og mere aktiv livsstil – og give gode resultater og oplevelser for ambitiøse sportsfolk, glade motionister og ivrige fans,” siger Charlotte Kjeldsen Krarup, der som udviklingsdirektør i Industriens Fond har været med til at etablere DIF Innovation Lab for netop at styrke samarbejdet mellem erhvervslivet og idrætten med fokus på innovation, teknologiudnyttelse og øget konkurrenceevne.
Samarbejdet går godt, og sportsteknologien som sektor suser derudaf. Sådan lyder en af konklusionerne i en ny og uafhængig rapport, der for første gang nogensinde afdækker den danske sportstech-branche.
Rapporten, som landede i starten af 2022, er udarbejdet af IRIS Group for DIF Innovation Lab og dokumenterer, at dansk sportstech er i kraftig udvikling med en omsætning i 2021 på anslåede 1,8 milliarder kroner. Det svarer til en vækst på 65 procent i forhold til 2020 og med en forventet stigning i omsætning til fem milliarder kroner i 2025.
Kæmpe internationalt potentiale
Flere internationale analyseinstitutter har set på sportstech-branchens globale vækstpotentiale, og selvom det er svært at forudsige, så er forventningen flere steder en årlig vækstrate på over 13 procent i de kommende år og en global markedsværdi på over 40 milliarder US dollars i 2026.
”Danmark har både chancen, forudsætningerne og næsten også et ansvar for at tilkæmpe sig en pæn andel af det hurtigt voksende sportstech-marked. Det en ung branche, og de store messer og salgsplatforme rundt omkring i verden er først ved at blive bygget op i disse år. Her er det meget vigtigt, at Danmark er med fra start, og at vi får vist, at Danmark og danske virksomheder kan noget helt særligt på dette område, siger Jens Holst-Nielsen, underdirektør i Dansk Industri.
Det store globale potentiale var da også den primære årsag til, at Industriens Fond tilbage i 2017 banede vejen for etableringen af DIF Innovation Lab. Labbet er i dag et velstruktureret partnerskab mellem Danmarks Idrætsforbund, Dansk Industri og Dansk Design Center. Målet er fortsat at bringe sporten og erhvervslivet tættere sammen og hjælpe med at skabe store danske eksportsucceser i sportsbranchen – og nu er samarbejdspartnerne klar til at tage næste skridt sammen.
Skal udviklingen for alvor have fart på, så kræver det nemlig investeringer til gavn for dansk sportstech. Det slår den nye sportstech-rapport fast via analyser og interviews med centrale aktører i økosystemet.
Et nyt sportsteknologicenter kan drive udviklingen
Danmarks Idrætsforbund foreslår i det lys at der opføres et sportsteknologicenter i Idrættens Hus i Brøndby. Huset skal være en driver for endnu mere vækst til glæde og gavn for dansk idræt og dansk erhvervsliv.
”Dansk sportstech er i rivende udvikling, men som IRIS-rapporten dokumenterer, har branchen brug for bedre rammevilkår, hvis det fulde potentiale skal forløses. Derfor foreslår vi i DIF at skabe og bemande et sportstech-hub i Idrættens Hus, der skal være epicenter for nordens mest moderne og innovative miljø inden for sport og teknologi. I centeret skal man kunne teste teknologier, netværke og invitere investorer. Ambitionen er at forbinde aktørerne i økosystemet, skabe synlighed om dansk sportsteknologi og understøtte sportsiværksætteri. Den plan vil vi gå til Christiansborg med, for vi kan ikke løfte sportstech-branchen og skabe vækst i dansk erhvervsliv uden politisk hjælp,” siger DIF’s næstformand Frans Hammer.
Idrættens Hus i Brøndby er allerede i dag hjemsted for de fleste af DIF’s 62 forbund, som dækker over omkring 9.000 idrætsforeninger og 1,9 millioner medlemmer, og derfor er huset i Brøndby det naturlige sted at koble sporten med erhvervslivet.
Danmark er langt fremme, og potentialerne er store
Danmark er i top-10 i verden i sportstech-branchen, hvor København ligger nummer fire blandt de europæiske byer – kun overgået af London, Paris og Berlin.
Den placering indikerer blandt andet et potentiale for at tiltrække flere internationale investorer til den danske sportstech-branche, som er præget af mange startups. Og netop manglen på investorer er en af udfordringerne, hvis det høje vækstpotentiale skal forløses. Derfor peger rapporten på, at branchen kan styrkes ved at skabe øget synlighed om dansk sportstech.
”Der er ingen grund til at hvile på laurbærrene. Det er gået godt indtil videre, og det skal fortsætte. Vi skal sikre, at investorer, event-arrangører og iværksættere oftere kigger mod Danmark, og at kunder over hele kloden bliver ved med at vælge de danske løsninger til,” siger Charlotte Kjeldsen Krarup, udviklingsdirektør i Industriens Fond om de fremadrettede ambitioner.
Rapporten peger da også på, at Danmark på flere områder er foran på point i forhold til mange andre lande. Det drejer sig blandt andet om velorganiserede forbund og klubber, et højt digitaliseringsniveau, stærke startup-miljøer, styrker inden for fx design og it samt et godt brand og image i udlandet. Disse forhold giver den dansk sportstech-branche et godt afsæt for yderligere vækst.
”Designmetoder er effektive til innovation og vækst i både startups og små og mellemstore virksomheder. Metoderne hjælper virksomhederne med at inddrage brugerne i udviklingen og hurtigt få kortlagt og afprøvet nye idéer. På idrætsområdet er det særligt oplagt, at brugerne – atleterne – inddrages løbende i udviklingsprocessen, da de bogstaveligt talt skal anvende de nye løsninger på egen krop,” siger Sune Knudsen, vicedirektør hos Dansk Design Center.